Ijazah dari Harvard atau universiti Stanford bukanlah satu jaminan untuk menjadi seseorang itu menjadi jutawan, tetapi sumbangan yg dilakukan di universiti-universiti elit ini adalah tidak ternilai.
1. Harvard University
Bilangan graduan jutawan: 62

Berubah dari tahun lepas: +8
Graduan jutawan termasuk Datuk Bandar New York- Michael Bloomberg, pengasas Citadel-Kenneth Griffin dan David Rockefeller [Jutawan Yahudi].

2.Stanford University
Bilangan graduan jutawan: 28

Berubah dari tahun lepas: +3

Terletak di Palo Alto, California, sekolah ini telah mempunyai ramai graduan yang bergelar jutawan di Lembah Silikon ini termasuk Jerry Yang -Yahoo,Sergey Brin dan Larry Page- Google. Lain-lain graduat popular ialah Philip Knight- Nike dan David Shaw daripada dana lindungan [Fund] nilai DE Shaw.

3. Columbia University


Bilangan graduan jutawan: 20

Berubah dari tahun lepas: 4
Universiti yang mentadbir Pulitzer Prize juga terkenal telah mendidik jutawan seperti Warren Buffett, Henry Kravis dan Robert Kraft.
4. University of Pennsylvania

Bilangan graduan jutawan: 18

Tiada perubahan tahun ke tahun

Diasaskan oleh Benjamin Franklin, sekolah ini juga dikenali untuk perniagaan sekolah Wharton. Graduan jutawan terkenal termasuk hartanah Mortimer Zuckerman, Daniel Och dana lindung [fund] nilai Och-Ziff dan Michael Milken.
5. Universiti Yale

Bilangan graduan jutawan: 16

Tiada perubahan tahun ke tahun

Nasib (Cargill MacMillan Jr dan Whitney MacMillan). Pelabur Eddie Lampert dan Blackstone Group pengasas bersama Stephen Schwarzman juga lulus dari Yale, kedua-duanya adalah ahli-ahli kongsi gelap terkenal[Freemason]spt Skull & Bones.
6. University of Chicago
Bilangan graduan jutawan: 13

Change: 3

Diasaskan oleh jutawan minyak John D. Rockefeller, graduan jutawan popular termasuk Joseph Mansueto daripada Morningstar dan David Rubenstein dan William Conway dan Carlyle Group.

7. Massachusetts Institute of Technology
Bilangan graduan jutawan: 11

Tiada perubahan tahun ke tahun

Terkenal dengan kekuatan dalam bidang sains dan teknologi, ia juga terkenal dengan kewujudan jutawan seperti Charles dan David Koch dari Koch Industries dan Irwin Jacobs daripada Qualcomm.

8. New York University
Bilangan graduan jutawan: 10

peserta baru

Institusi keuntungan terbesar pendidikan tinggi di Amerika Syarikat, NYU adalah di mana Home Depot pengasasnya ialah Kenneth Langone dan nilai dana lindung pengurus bernama Israel Englander dan John Paulson.
9. Northwestern University
Bilangan graduan jutawan: 10

Tiada perubahan tahun ke tahun

Sekolah ini telah berjaya melahirkan jutawan termasuk Peter Peterson daripada Blackstone dan Jay Robert dan Daniel Pritzker.

10. Universiti Cornell
Bilangan graduan jutawan: 9

Tiada perubahan tahun ke tahun

Sekolah Ivy League telah dididik dari institusi PeopleSoft iaitu pengasas David Duffield serta lima ahli keluarga mereka SC Johnson.

masukkan email kamu untuk mendapatkan update artikel terbaru setiap hari

filed under:
Copyright © 2013 artikel-fenomenal | Powered by Blogger
Design by Theme Junkie
Blogger Template by Lasantha | PremiumBloggerTemplates.com