Berikut adalah tujuh kawasan perkuburan kereta api dari seluruh dunia yang kita dapati amat menarik untuk saya paparkan. Tentu sahaja ada cerita dan sejarah disebalik tujuh tapak perkuburan keretapi dan stesen-stesen tinggalan ini untuk dikongsikan.
1- Tapak Perkuburan Keretapi di Belgium
Berkarat dan dengan cat terkupas, kereta api ini ditinggalkan di kawasan perkuburan kereta api di Belgium.
Di sini dua gerabak kereta api duduk bersebelahan, perlahan-lahan mereput. Syarikat kereta api nasional Belgium mengumpulkan koleksi kereta api ini merancang untuk mempamerkan di muzium. Walau bagaimanapun, kerajaan mempunyai perancangan lain untuk membina tempat letak kereta di lokasi berlainan, jadi masa depan mesin antik ini kini ragui.
Bahagian dalaman ini kelihatan seperti ia pernah menjadi kelas pertengahan, menyediakan kepada penumpang dengan kerusi empuk dan bingkai kayu. Sekarang hampir tidak dapat dikenali kerusi itu robek kasar dan dilindungi dalam debu.
2-Tapak Perkuburan Keretapi Uyuni,Bolivia
Tanah Perkuburan Keretapi Uyuni, Bolivia-Kurang daripada dua kilometer di luar bandar Uyuni di Bolivia.
Sebagai kereta api terletak di sempadan yang terkenal Salar de Uyuni, bangkai berkarat yang terbiar sejak 100 tahun lalu, landasan kereta api telah dibina pada abad ke-19 oleh jurutera British yang tinggal di Uyuni, Bolivia.
Kereta api ini telah digunakan terutamanya untuk mengangkut hasil galian yang dilombong di kawasan itu.Kemudian, apabila galian kian kehabisan dan industri perlombongan ditutup dalam tahun 1940-an, kereta api itu hanya dibiarkan berkarat di situ. Hari ini, tanah perkuburan kereta api adalah satu tarikan pelancongan yang popular di sini.
Di sebalik fakta bahawa banyak daripada kereta api di Winslow Junction kini kian terbengkalai.Kemalangan di Winslow Junction menyebabkan kematian jurutera, bomba, konduktor dan empat penumpang. 84 orang penumpang dan lima pekerja juga cedera dalam kemalangan kereta api yang tergelincir yang membabitkan enam buah kereta. Pemandu keretapi yang dipersalahkan kerana gagal untuk menggawal di persimpangan atau cuba untuk menghentikan kereta api menyebabkan ia menjunam ke bawah landasan.
Yanov Station adalah kurang daripada setengah batu dari 'Bridge of Death' Pripyat yang terkenal itu di mana penduduk tempatan telah terbunuh oleh keracunan radiasi besar-besaran [kebocoran nuklear]apabila mereka berlari ke jambatan untuk melihat apa yang berlaku di kilang semasa letupan. Pripyat sendiri telah dibina untuk menampung pekerja kilang di Chernobyl.
Hari ini, peneroka bandar boleh masuk kawasan-kawasan seperti kawasan kereta api jika diberi kebenaran khas. Terdapat kereta api yang masih baik duduk di dalam dan di luar trek.
Selepas bencana itu,penduduk daerah yang terselamat dipindah keluar dari Pripyat dengan menggunakan bas. Hari ini, pekan sepi itu diletak dalam zon pengecualian Chernobyl. Tiada siapa yang boleh tinggal di sana walaupun terdapat hidupan liar sekarang- seorang pengunjung dilaporkan melihat ular di stesen keretapi terbengkalai itu.
Faktor masa dan cuaca hujan monsun mempercepatkan proses pereputan pengangkutan ini. Namun di Bangkok, projek Library Trains telah dilihat gerabak lama ditukar menjadi sebuah sekolah untuk kanak-kanak jalanan dan remaja bermasalah.
Imej menyeramkan logam reput dan lampu merah membuat ia kelihatan seperti sesuatu daripada filem seram seperti Saw dan Hostel.
1- Tapak Perkuburan Keretapi di Belgium
Berkarat dan dengan cat terkupas, kereta api ini ditinggalkan di kawasan perkuburan kereta api di Belgium.
Di sini dua gerabak kereta api duduk bersebelahan, perlahan-lahan mereput. Syarikat kereta api nasional Belgium mengumpulkan koleksi kereta api ini merancang untuk mempamerkan di muzium. Walau bagaimanapun, kerajaan mempunyai perancangan lain untuk membina tempat letak kereta di lokasi berlainan, jadi masa depan mesin antik ini kini ragui.
Bahagian dalaman ini kelihatan seperti ia pernah menjadi kelas pertengahan, menyediakan kepada penumpang dengan kerusi empuk dan bingkai kayu. Sekarang hampir tidak dapat dikenali kerusi itu robek kasar dan dilindungi dalam debu.
2-Tapak Perkuburan Keretapi Uyuni,Bolivia
Tanah Perkuburan Keretapi Uyuni, Bolivia-Kurang daripada dua kilometer di luar bandar Uyuni di Bolivia.
Sebagai kereta api terletak di sempadan yang terkenal Salar de Uyuni, bangkai berkarat yang terbiar sejak 100 tahun lalu, landasan kereta api telah dibina pada abad ke-19 oleh jurutera British yang tinggal di Uyuni, Bolivia.
Kereta api ini telah digunakan terutamanya untuk mengangkut hasil galian yang dilombong di kawasan itu.Kemudian, apabila galian kian kehabisan dan industri perlombongan ditutup dalam tahun 1940-an, kereta api itu hanya dibiarkan berkarat di situ. Hari ini, tanah perkuburan kereta api adalah satu tarikan pelancongan yang popular di sini.
3-Winslow Junction, New Jersey, Amerika Syarikat
Melihat sekarang, anda mungkin tidak percaya bahawa ini pernah mejadi salah satu persimpangan kereta api paling sibuk di pantai timur Amerika. Ia adalah pengangkutan terpenting oleh Southern Railroad of New Jersey, sebuah syarikat kereta api pendek yang masih mempunyai beberapa landasan kereta api yang beroperasi.Di sebalik fakta bahawa banyak daripada kereta api di Winslow Junction kini kian terbengkalai.Kemalangan di Winslow Junction menyebabkan kematian jurutera, bomba, konduktor dan empat penumpang. 84 orang penumpang dan lima pekerja juga cedera dalam kemalangan kereta api yang tergelincir yang membabitkan enam buah kereta. Pemandu keretapi yang dipersalahkan kerana gagal untuk menggawal di persimpangan atau cuba untuk menghentikan kereta api menyebabkan ia menjunam ke bawah landasan.
4-Stesen Keretapi Yanov terbengkalai di Pripyat, Ukraine
Stesen kereta api Yanov di bandar Pripyat adalah satu-satunya tanah perkuburan kereta api di dalam senarai ini ditinggalkan di tempat berlakunya bencana nuklear di Chernobyl, Ukraine pada tahun 1986.Ia tidak beroperasi lagi selepas bencana itu dan dibiar sepi bersama sisa-sisa nuklear.Yanov Station adalah kurang daripada setengah batu dari 'Bridge of Death' Pripyat yang terkenal itu di mana penduduk tempatan telah terbunuh oleh keracunan radiasi besar-besaran [kebocoran nuklear]apabila mereka berlari ke jambatan untuk melihat apa yang berlaku di kilang semasa letupan. Pripyat sendiri telah dibina untuk menampung pekerja kilang di Chernobyl.
Hari ini, peneroka bandar boleh masuk kawasan-kawasan seperti kawasan kereta api jika diberi kebenaran khas. Terdapat kereta api yang masih baik duduk di dalam dan di luar trek.
Selepas bencana itu,penduduk daerah yang terselamat dipindah keluar dari Pripyat dengan menggunakan bas. Hari ini, pekan sepi itu diletak dalam zon pengecualian Chernobyl. Tiada siapa yang boleh tinggal di sana walaupun terdapat hidupan liar sekarang- seorang pengunjung dilaporkan melihat ular di stesen keretapi terbengkalai itu.
5-Bang Sue Train Yard, Bangkok, Thailand
Stesen kereta api di Bang Sue adalah sangat sibuk, sebenarnya ia adalah yang paling penting di Thailand. Walau bagaimanapun ia juga memiliki tanah perkuburan untuk kereta api lama seperti yang satu ini.Pada tahun 1909, pembuat kereta api Henschel adalah antara yang pertama untuk membekalkan Keretapi ke Negeri Diraja Siam. Syarikat Henschel terus menghantar kereta api ke Thailand sehingga lewat tahun1980-an. Model khas ini bertarikh 1963.Faktor masa dan cuaca hujan monsun mempercepatkan proses pereputan pengangkutan ini. Namun di Bangkok, projek Library Trains telah dilihat gerabak lama ditukar menjadi sebuah sekolah untuk kanak-kanak jalanan dan remaja bermasalah.
6- Baasrode Abandoned Train Yard, Belgium
Ia kelihatan seperti seseorang telah cuba untuk mengekalkan enjin kuasa wap lama ini dengan menutup dengan kain tebal tetapi tumbuh-tumbuhan cuba untuk menjalar di sekitar. Di sini di kereta api wap ditinggalkan di kawasan Baasrode, sukarelawan cuba untuk memulihkan beberapa bangkai tua ini untuk menghalang daripada reput. Sebelum ini digunakan dalam kilang keluli Jerman dan kemudian di dalam lombong dan kilang di Belgium.Imej menyeramkan logam reput dan lampu merah membuat ia kelihatan seperti sesuatu daripada filem seram seperti Saw dan Hostel.
Tidak seperti enjin stim pertama digambarkan di dalam entri ini, yang kelihatan seperti ia masih dalam keadaan cukup baik. Kereta api stim digunakan sebagai pengangkutan terpenting sehingga pertengahan abad ke-20.
Sejak itu, sudah tentu mereka telah memberi laluan kepada alternatif diesel dan elektrik.
7-Railway Museum Graveyard, Cincinnati, USA
Kubur kereta api ini di Railway Museum of Greater Cincinnati sebenarnya dijaga. Ditubuhkan pada tahun 1975, muzium seluas 4 ekar ini mempunyai koleksi besar kereta api terbengkalai. Menurut bekas pengerusi Tom Holley, "Tujuan utama muzium adalah koleksi menyimpan peralatan dari tujuh kereta api masuk ke Cincinnati".
Agak berbeza daripada kebanyakan yang lain dalam senarai ini - jadi mungkin ia adalah salah satu kereta api di sini yang telah dipulihkan. Muzium ini adalah rumah kepada beberapa jenis kereta api yang berbeza,barang-barang keretapi,gerabak lama dan juga kereta api mel lama.Jika anda berminat dalam kereta api bersejarah ia dibuka setiap hari Sabtu dan Rabu untuk pelawat.
Keretapi lama terbiar sebenarnya boleh membahayakan alam sekitar. Bahan api, minyak pelincir dan gris boleh bocor ke dalam tanah, sebagai contoh - terutamanya jika kereta api telah berdiri di satu lokasi untuk tempoh masa yang panjang. Juga, habuk cat yang mengelupas dan karat besitersebar di udara mewujudkan risiko kesihatan kepada orang-orang yang melawat dan kawasan sekitar.
Kereta api lama dan tanah perkuburan stesen kereta api tinggalan sudah pasti meninggalkan nostalgia. Walaupun ianya agak menyeramkan dan berpotensi buruk terhadap alam sekitar, ia juga agak aman dan sunyi terutama di daerah-daerah yang ditinggalkan dan sesetengah menjadi pekan mati. Mungkin kita bayangkan zaman kegemilangan pengangkutan ini yang sentiasa sibuk sewaktu dulu.